Complete description of the selected organ
Poserna, Deutschland (Sachsen-Anhalt) - Sankt Ruperti-Kirche
Description nr.: 2018221.
Built by: Ladegast & Sohn (1851) - opus 5
In 1850/1851 bouwde Friedrich Ladegast een orgel voor de oude kerk in Poserna. Het orgel had één manuaal, vrij pedaal en elf registers. Na de bouw van een nieuw groter kerkgebouw plaatste de firma Ladegast het orgel in 1897 over. Het werd uitgebreid met een tweede manuaal, waarvoor een pneumatische kegellade werd ingebouwd. Ook maakte Ladegast een nieuwe orgelkas in neogotische stijl. De oorspronkelijke dispositie is niet bekend, maar werd door verschillende auteurs afgeleid van andere Ladegast-orgels uit dezelfde bouwtijd. Bij de overplaatsing naar de nieuwe kerk zou Ladegast al het metalen pijpwerk hebben vervangen door nieuw. In 1917 zijn de frontpijpen gevorderd. Daarvoor in de plaats werden enkele jaren later zinken exemplaren geplaatst.
Technical data
Specification
Hauptwerk (C-f'''): Bordun 16' (from A), Principal 8', Flöte 8', Gamba 8', Principal 4', Flöte Minor 4', Doublette 2'+3' - 1851/1897.
Oberwerk (C-f'''): Gedackt 8', Salicional 8' - 1897, Flöte Travers 4' - 1897.
Pedal (C-d'): Subbaß 16', Octavbaß 8', Cello 8'.
Couplers: Manualcoppel, Pedalcoppel.
Accessories: Calcant.
Poserna, Deutschland (Sachsen-Anhalt) - Sankt Ruperti-Kirche
Description nr.: 2018221.
Built by: Ladegast & Sohn (1851) - opus 5
Year | Builder | Opus | Activity | 1851 | Ladegast & Sohn | 5 | new organ | 1897 | Ladegast & Sohn | restoration and enlargement |
In 1850/1851 bouwde Friedrich Ladegast een orgel voor de oude kerk in Poserna. Het orgel had één manuaal, vrij pedaal en elf registers. Na de bouw van een nieuw groter kerkgebouw plaatste de firma Ladegast het orgel in 1897 over. Het werd uitgebreid met een tweede manuaal, waarvoor een pneumatische kegellade werd ingebouwd. Ook maakte Ladegast een nieuwe orgelkas in neogotische stijl. De oorspronkelijke dispositie is niet bekend, maar werd door verschillende auteurs afgeleid van andere Ladegast-orgels uit dezelfde bouwtijd. Bij de overplaatsing naar de nieuwe kerk zou Ladegast al het metalen pijpwerk hebben vervangen door nieuw. In 1917 zijn de frontpijpen gevorderd. Daarvoor in de plaats werden enkele jaren later zinken exemplaren geplaatst.
Technical data
Number of stops per division | |
- Hauptwerk | 7 |
- Oberwerk | 3 |
- Pedal | 3 |
Total number of stops | 13 |
Action | Mechanische sleepladen, Oberwerk kegellade, registertractuur deels pneumatisch |
Temperament | Equal temperament |
Wind pressure | 75 mm |
Specification
Hauptwerk (C-f'''): Bordun 16' (from A), Principal 8', Flöte 8', Gamba 8', Principal 4', Flöte Minor 4', Doublette 2'+3' - 1851/1897.
Oberwerk (C-f'''): Gedackt 8', Salicional 8' - 1897, Flöte Travers 4' - 1897.
Pedal (C-d'): Subbaß 16', Octavbaß 8', Cello 8'.
Couplers: Manualcoppel, Pedalcoppel.
Accessories: Calcant.
Other specifications | |
---|---|
Different specifications |
De oorspronkelijke dispositie (1851) luidde mogelijk: Hauptwerk: Bordun 16' (vanaf A), Principal 8', Flöte 8', Gedackt 8', Gamba 8', Principal 4', Flöte Minor 4', Quinte 2 2/3' of Octave 2'. Pedal: Subbaß 16', Octavbaß 8', Cello 8'. Pedalkoppel |
Literature |
Im Wandel der Zeit : Die Ladegasts und ihre Orgel / Alexander Koschel. - Weißenfels : Orgelfachverlag Fagott, 2004. |