Ausführliche Beschreibung der vorgewählten Orgel
Frömern, Deutschland (Nordrhein-Westfalen) - Johanniskirche
Gemeinde: Fröndenberg an der Ruhr
Beschreibung nr.: 2017937.
Gebaut von: Ladegast & Sohn (1879) - Opus 79
In 1878/1879 bouwde Friedrich Ladegast een nieuw orgel voor de Johanniskirche te Frömern. Op 3 augustus 1879 is het in gebruik genomen. Het orgel is vrijwel geheel in de oorspronkelijke staat bewaard gebleven. In 1912 plaatste men een windmotor. In 1917 werden de frontpijpen gevorderd. Deze zijn later vervangen door nieuwe exemplaren van zink. Gerald Woehl voerde in 1983/1984 een restauratie uit. Het orgel werd geheel schoongemaakt en technisch hersteld. Woehl stemde het in een Neidhardt-III-temperatuur, een Ladegast-vreemde ingreep. Het orgel had aan het einde van de twintigste eeuw last van vocht en schimmelvorming. Daarom kreeg Siegfried Merten de opdracht voor een grondige restauratie. De evenredig-zwevende temperatuur is hierbij hersteld. Merten plaatste een nieuwe windmotor. In 2002 waren de werkzaamheden gereed.
Technische Daten
Disposition
Hauptwerk (C-f'''): Bordun 16', Principal 8', Rohrflöte 8', Viola di Gamba 8', Principal 4', Flauto Minor 4', Nasard 2 2/3', Octave 2', Mixtur 2-4 fach.
Schwellwerk (C-f'''): Lieblich Gedackt 8', Viola d'Amour 8', Flauto Harmonica 8', Flauto Dolce 4'.
Pedal (C-d'): Violon 16', Subbaß 16', Octavbaß 8', Baßflöte 8'.
Koppeln: Manualcoppel, Pedalcoppel Hauptwerk.
Nebenregister und Spielhilfen: Calcant.
Frömern, Deutschland (Nordrhein-Westfalen) - Johanniskirche
Gemeinde: Fröndenberg an der Ruhr
Beschreibung nr.: 2017937.
Gebaut von: Ladegast & Sohn (1879) - Opus 79
Jahr | Orgelbauer | Opus | Aktivität | 1879 | Ladegast & Sohn | 79 | Neubau | 1984 | Gerald Woehl | Restaurierung | 2002 | Siegfried Merten | Restaurierung |
In 1878/1879 bouwde Friedrich Ladegast een nieuw orgel voor de Johanniskirche te Frömern. Op 3 augustus 1879 is het in gebruik genomen. Het orgel is vrijwel geheel in de oorspronkelijke staat bewaard gebleven. In 1912 plaatste men een windmotor. In 1917 werden de frontpijpen gevorderd. Deze zijn later vervangen door nieuwe exemplaren van zink. Gerald Woehl voerde in 1983/1984 een restauratie uit. Het orgel werd geheel schoongemaakt en technisch hersteld. Woehl stemde het in een Neidhardt-III-temperatuur, een Ladegast-vreemde ingreep. Het orgel had aan het einde van de twintigste eeuw last van vocht en schimmelvorming. Daarom kreeg Siegfried Merten de opdracht voor een grondige restauratie. De evenredig-zwevende temperatuur is hierbij hersteld. Merten plaatste een nieuwe windmotor. In 2002 waren de werkzaamheden gereed.
Technische Daten
Anzahl Register pro Manual | |
- Hauptwerk | 9 |
- Schwellwerk | 4 |
- Pedal | 4 |
Gesamtzahl der Stimmen | 17 |
Tastentraktur | Mechanical |
Registertraktur | Mechanical |
Windlade(n) | Slider chests |
Tonhöhe | a' = 438,5 Hz |
Temperatur | Equal temperament |
Disposition
Hauptwerk (C-f'''): Bordun 16', Principal 8', Rohrflöte 8', Viola di Gamba 8', Principal 4', Flauto Minor 4', Nasard 2 2/3', Octave 2', Mixtur 2-4 fach.
Schwellwerk (C-f'''): Lieblich Gedackt 8', Viola d'Amour 8', Flauto Harmonica 8', Flauto Dolce 4'.
Pedal (C-d'): Violon 16', Subbaß 16', Octavbaß 8', Baßflöte 8'.
Koppeln: Manualcoppel, Pedalcoppel Hauptwerk.
Nebenregister und Spielhilfen: Calcant.
Literatur |
Im Wandel der Zeit : Die Ladegasts und ihre Orgel / Alexander Koschel. - Weißenfels : Orgelfachverlag Fagott, 2004. |