Complete description of the selected organ
Photo: Johan Haaksma
Kłodzko, Polska (Województwo Dolnośląskie) - Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (Mariä Himmelfahrtkirche)
Municipal: Kłodzko
Region:Schlesien
Address: pl. Kościelny 9, Kłodzko
Description nr.: 2006242.
Built by: Antonii Streit (1726)
In 1722-1726 bouwde Antonii Streit een nieuw orgel voor de Mariakerk in Glatz, thans Kłodzko geheten. Het werd geplaatst in twee fraaie barokkassen, gemaakt door Michal Klahr, Józef Schwerck en T. Berger. Het orgel is in 1893 door de firma Schlag & Söhne omgebouwd. De tractuur werd nu pneumatisch gemaakt. Op 28 december 1893 werd het orgel weer in gebruik genomen. Het is gekeurd door de heer E. Bohn uit Breslau. In 1979 is het orgel gerestaureerd en is de tractuur geëlectrificeerd.
Technical data
Specification
Manual I: Pryncypal 16', Pryncypal 8', Gemshorn 8', Gamba 8', Dopelflet 8', Oktawa 4', Gemshorn 4', Rurflet 4', Rauschquinte 2 2/3' + 2'', Cornet 3 chóry, Mixtura 5 chóry, Tróbka 8'.
Manual II: Burdon 16', Pryncypal 8', Rurflet 8', Salicet 8', Viola 8', Portunal 8', Oktawa 4', Dulcjan 4', Oktawa 2', Mixtura 4 chóry, Obój 8'.
Manual III: Pryncypal 8', Flet 8', Oktawa 4', Flauto Travers 4', Pikolo 2', Klarnet 8'.
Pedal: Pryncypal-Bas 16', Violon 16', Subbas 16', Kwint-Bas 10 2/3', Oktawa 8', Flet-Bas 8', Oktawa 4', Mixtura 3 chóry, Puzon 16', Tróbka 8'.
Couplers: Manual I - Manual II, Manual I - Manual III, Manual II - Manual III, Pedal - Manual I, Pedal - Manual II, Pedal - Manual III.
Photo: Johan Haaksma
Kłodzko, Polska (Województwo Dolnośląskie) - Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (Mariä Himmelfahrtkirche)
Municipal: Kłodzko
Region:Schlesien
Address: pl. Kościelny 9, Kłodzko
Description nr.: 2006242.
Built by: Antonii Streit (1726)
Year | Builder | Opus | Activity | 1726 | Antonii Streit | new organ | 1893 | Schlag & Söhne | rebuild | 1979 | Builder unknown | restoration |
In 1722-1726 bouwde Antonii Streit een nieuw orgel voor de Mariakerk in Glatz, thans Kłodzko geheten. Het werd geplaatst in twee fraaie barokkassen, gemaakt door Michal Klahr, Józef Schwerck en T. Berger. Het orgel is in 1893 door de firma Schlag & Söhne omgebouwd. De tractuur werd nu pneumatisch gemaakt. Op 28 december 1893 werd het orgel weer in gebruik genomen. Het is gekeurd door de heer E. Bohn uit Breslau. In 1979 is het orgel gerestaureerd en is de tractuur geëlectrificeerd.
Technical data
Number of stops per division | |
- Manual I | 12 |
- Manual II | 11 |
- Manual III | 6 |
- Pedal | 10 |
Total number of stops | 39 |
Key action | Electropneumatic |
Stop action | Electropneumatic |
Windchest(s) | Cone chests |
Specification
Manual I: Pryncypal 16', Pryncypal 8', Gemshorn 8', Gamba 8', Dopelflet 8', Oktawa 4', Gemshorn 4', Rurflet 4', Rauschquinte 2 2/3' + 2'', Cornet 3 chóry, Mixtura 5 chóry, Tróbka 8'.
Manual II: Burdon 16', Pryncypal 8', Rurflet 8', Salicet 8', Viola 8', Portunal 8', Oktawa 4', Dulcjan 4', Oktawa 2', Mixtura 4 chóry, Obój 8'.
Manual III: Pryncypal 8', Flet 8', Oktawa 4', Flauto Travers 4', Pikolo 2', Klarnet 8'.
Pedal: Pryncypal-Bas 16', Violon 16', Subbas 16', Kwint-Bas 10 2/3', Oktawa 8', Flet-Bas 8', Oktawa 4', Mixtura 3 chóry, Puzon 16', Tróbka 8'.
Couplers: Manual I - Manual II, Manual I - Manual III, Manual II - Manual III, Pedal - Manual I, Pedal - Manual II, Pedal - Manual III.
Literature |
Orgelbau-Nachrichten. - In: Zeitschrift für Instrumentenbau, 14. Jahrg. No. 11, 11. Januar 1894. |