Spring naar content
Complete description of the selected organ
Photo: René van Bussum.

Photo: René van Bussum

Hilversum, Nederland (Noord-Holland) - Nieuw Apostolische Kerk
Municipal: Hilversum
Region:'t Gooi
Address: Johannes Geradtsweg 113-115, 1222 PP, Hilversum

Description nr.: 1007282.

Built by: A.S.J. Dekker (1937)

YearBuilderOpusActivity
1937 A.S.J. Dekker  new organ
1947 Hendrick Wicher Flentrop  maintenance/reparations
2015 Hans Martin  restoration

  • Het gebouw van de Nieuw Apostolische Kerk werd in 1937 gebouwd naar ontwerpen van architectenbureau Bakker. De firma Dekker uit Goes leverde een pijporgel. Het is in 1947 door Flentrop gereviseerd.
  • De speeltafel is in 1993 gedigitaliseerd. In 2014/2015 voerde de firma Orgelbouw Alkmaar een revisie uit. De windmotor is naar een andere ruimte verplaatst in verband met geluidsoverlast. Het pijpwerk is schoongemaakt en waar nodig hersteld. Op 27 juni 2015 nam men het orgel weer in gebruik, tegelijk met de gerevsieerde kerkzaal.

Technical data
Number of stops per division
- Manuaal I10
- Manuaal II9
- Pedaal4 (2)
Total number of stops23 (21)
Key actionElectropneumatic
Stop actionElectropneumatic
Windchest(s)Cone chests
Pitcha' = 440 Hz
TemperamentEqual temperament
Wind pressure85 mm

Specification
Manuaal I (C-g'''): Bourdon 16', Prestant 8', Roerfluit 8', Dolce 8', Octaaf 4', Fluit 4', Quintfluit 2 2/3', Octaaf 2', Mixtuur V sterk, Trompet 8', Tremolo.
Manuaal II (in zwelkast) (C-g'''): Vioolprestant 8', Holpijp 8', Quintadeen 8', Viola di Gamba 8', Voix Céleste 8', Koppelfluit 4', Flageolet 2', Sesquialter II sterk, Dulciaan 8', Tremolo.
Pedaal (C-d'): Prestant 16', Subbas 16', Octaafbas 8' - unit, Gedekt 8' - unit.
Couplers: Hoofdwerk - Zwelwerk, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Zwelwerk, Suboctaafkoppel, Superoctaafkoppel.
Accessories: 1 vrije combinatie, 3 vaste combinaties (p - mf - tutti).

Links http://www.orgelbouwalkmaar.nl/flentroporgel_nak_hilversum.pdf
Other sources
  • Dispositieverzameling Cor Kroonenberg

Photo: Tjalling Roosjen. Date: 4 oktober 2010.
Photo: Tjalling Roosjen