Complete description of the selected organ
Photo: firma Pels & Zn.
's Gravenmoer, Nederland (Noord-Brabant) - Gereformeerde Kerk
Municipal: Dongen
Address: Vaartweg 28, 5109 RC, 's-Gravenmoer
Description nr.: 1005705.
Stichting Orgelcentrum card number: PE0021.
Built by: Bernard Pels & Zn. (1963) - opus 580
De Gereformeerde Kerk in 's Gravenmoer kocht in 1902 een oud orgeltje bij Jan Proper. Dit orgel raakte zwaar beschadigd door de inslag van een V2-raket gedurende de Tweede Wereldoorlog. In 1963 maakte de firma Pels een nieuw orgel met twee manualen en vrij pedaal. Mogelijk is hier nog pijpwerk in aanwezig van het oude orgel. Het orgel, met opusnummer 580 van Pels is op 26 oktober 1963 in gebruik genomen.
Technical data
Specification
Hoofdwerk (C-g'''): Prestant 8' - C-E uit Holpijp, Holpijp 8', Octaaf 4', Mixtuur IV sterk.
Positief (C-g'''): Roerfluit 8', Baarpijp 4', Prestant 2', Nasard 1 1/3'.
Pedaal (C-f'): Bourdon 16'.
Couplers: Hoofdwerk - Positief, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Positief.
Photo: firma Pels & Zn.
's Gravenmoer, Nederland (Noord-Brabant) - Gereformeerde Kerk
Municipal: Dongen
Address: Vaartweg 28, 5109 RC, 's-Gravenmoer
Description nr.: 1005705.
Stichting Orgelcentrum card number: PE0021.
Built by: Bernard Pels & Zn. (1963) - opus 580
De Gereformeerde Kerk in 's Gravenmoer kocht in 1902 een oud orgeltje bij Jan Proper. Dit orgel raakte zwaar beschadigd door de inslag van een V2-raket gedurende de Tweede Wereldoorlog. In 1963 maakte de firma Pels een nieuw orgel met twee manualen en vrij pedaal. Mogelijk is hier nog pijpwerk in aanwezig van het oude orgel. Het orgel, met opusnummer 580 van Pels is op 26 oktober 1963 in gebruik genomen.
Technical data
Number of stops per division | |
- Hoofdwerk | 4 |
- Positief | 4 |
- Pedaal | 1 |
Total number of stops | 9 |
Key action | Mechanical |
Stop action | Mechanical |
Windchest(s) | Slider chests |
Specification
Hoofdwerk (C-g'''): Prestant 8' - C-E uit Holpijp, Holpijp 8', Octaaf 4', Mixtuur IV sterk.
Positief (C-g'''): Roerfluit 8', Baarpijp 4', Prestant 2', Nasard 1 1/3'.
Pedaal (C-f'): Bourdon 16'.
Couplers: Hoofdwerk - Positief, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Positief.
Literature |
|
|