Spring naar content
Complete description of the selected organ
Photo: Wim Verburg.

Photo: Wim Verburg

Amsterdam, Nederland (Noord-Holland) - Nassaukerk
Municipal: Amsterdam
Address: De Wittenkade 111, 1051 AK, Amsterdam
Website: http://www.nassaukerk.nl/

Description nr.: 1005241.

Built by: Valckx & Van Kouteren (1930)
The organ contains older material: Pipes and console from 1954 by Cornelis Verweys

YearBuilderOpusActivity
1930 Valckx & Van Kouteren  new organ
1974 Adema-Schreurs Kerkorgelbouw  modify stoplist
2002 firma H.B. Scheuerman  rebuild
2017 Adema's Kerkorgelbouw  restoration

  • Valckx & Van Kouteren plaatsten in 1930 een nieuw orgel in de Gereformeerde Nassaukerk te Amsterdam. Het orgel heeft 21 registers op twee manualen en pedaal. Op 19 december 1930 werd het in gebruik genomen. Het werd bij deze gelegenheid bespeeld door verschillende Gereformeerde organisten uit Amsterdam.
  • In 1974 is het door de firma Adema gereviseerd. Op het Zwelwerk werden de Viola di Gamba 8', Voix Céleste 8' en Solofluit 2' vervangen door Octaaf 2', Terts 1 3/5' en Quint 1 1/3'.
  • Sinds 2001 is men bezig om samen met de orgelmaker Scheuerman uit Rotterdam het orgel te verbouwen en uit te breiden tot een drieklaviers instrument. Hiertoe zijn verschillende registers en een speeltafel gekocht, afkomstig van het orgel van Veweys uit 1954 uit de gesloten Pniëlkerk in Amsterdam. Scheuerman herplaatste in 2001 de Voix Céleste en de Viola, zij het dat de Viola grotendeels uit Laukhuff-pijpwerk bestaat. Op de plaats van de oorspronkelijke Solofluit werd een Gemshoorn 2' geplaatst van Verweys.
  • In 2016 is het orgel gerestaureerd door de firma Adema. Het is op 29 januari 2017 weer in gebruik genomen. De tractuur is vernieuwd, en daarbij is een digitale setzerinstallatie geplaatst. De nieuwe speeltafel is op de kerkvloer geplaatst, terwijl de oude speeltafel op de galerij is blijven staan.

Technical data
Number of stops per division
- Hoofdwerk9
- Zwelwerk8
- Pedaal4 (3)
Total number of stops21 (20)
Key actionElectropneumatic
Stop actionElectropneumatic
Windchest(s)Cone chests

Specification
Hoofdwerk (C-g'''): Bourdon 16', Prestant 8', Holpijp 8', Octaaf 4', Fluit 4', Octaaf 2', Cornet V sterk (discant), Mixtuur III sterk, Trompet 8' (B/D).
Zwelwerk (C-g'''): Vioolprestant 8', Roerfluit 8', Quintadeen 8', Viola 8' - 2001, Voix Céleste 8', Open Fluit 4', Gemshoorn 2' - 1954, Basson-Hobo 8', Tremolo.
Pedaal (C-f'): Violonbas 16', Subbas 16' - transmissie, Prestantbas 8', Gedekt 8'.
Couplers: Hoofdwerk - Zwelwerk, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Zwelwerk, Zwelwerk - Hoofdwerk Sub, Sub Manuaal II, Sup Manuaal I, Sup Pedaal.
Accessories: Setzer-combinaties, Generaal Crescendo.

Other specifications
Different specifications The original specification was:
Manuaal I: Bourdon 16', Prestant 8', Holpijp 8', Octaaf 4', Fluit 4', Octaaf 2', Cornet V sterk (D), Mixtuur III sterk, Trompet 8' (B/D).
Manuaal II: Viool Prestant 8', Roerfluit 8', Quintadeen 8', Viola 8', Voix Céleste 8', Openfluit 4', Solofluit 2', Basson-Hobo 8', Tremulant.
Pedaal: Violonbas 16', Subbas 16' (transmissie), Prestantbas 8', Gedekt 8'.
Koppelingen: Manuaal I - Manuaal II, Suboctaaf Manuaal I - Manuaal II, Pedaal - Manuaal I, Pedaal - Manuaal II, Suboctaaf Manuaal II.
Speelhulpen: 1 vrije Combinatie, 5 vaste Combinaties, Automatisch Piano Pedaal, Generaal Crescendo.
Literature
  • Berichten. - In: Het Orgel, 27e Jaargang No. 10, Juli 1930.
  • Berichten. - In: Het Orgel, 27e Jaargang No. 12, September 1930.
  • Nieuwe en Herstelde Orgels. - In: Het Orgel, 28e Jaargang No. 4, Januari 1931.
  • Herhaalt de geschiedenis zich? : De betekenis van vroeg-20ste-eeuwse orgels / Hans Fidom. - In: Het Orgel, jrg. 98 nr. 4, juli 2002.
  • Het historische orgel in Nederland supplement / Peter van Dijk, Rogér van Dijk, Hans Fidom , Hans Steketee (eindred.). - Amsterdam : Stichting NIvO, 2010. - (Encyclopedie Het Historische Orgel in Nederland ; 15).
  • Orgel Amsterdamse Nassaukerk na restauratie weer in gebruik / Wim van der Ros. - In: De Orgelvriend, jrg. 60 nr. 9, november 2018.
Other sources
  • Kees Weggelaar