Spring naar content
Ausführliche Beschreibung der vorgewählten Orgel
Bild: John Salmon. Datering: April 2013.

Bild: John Salmon

Wotton-under-Edge, United Kingdom (Gloucestershire) - Church of Saint Mary the Virgin
Gemeinde: Wotton-under-Edge
Adresse: 5 Culverhay, GL12 7LS, Wotton-und-Edge
Website: http://www.st-marys-church.co.uk/

Beschreibung nr.: 2018802.

Gebaut von: Christopher Shrider (1727)

JahrOrgelbauerOpusAktivität
1727 Christopher Shrider  Neubau
1800 John Holland  Übersetzung
1846 George Sherborne  Restaurierung und Vergrößerung
1883 Henry Jones  Umbau
1937 Percy Daniel & Co.  Umbau
1963 Percy Daniel & Co.  Änders der Disposition
1977 Percy Daniel & Co.  Änders der Disposition
1995 Trevor Tipple  Restaurierung

  • Het orgel in de kerk van Wotton under Edge is in de huidige vorm gebouwd in 1937 door Percy Daniel. De orgelkassen zijn echter veel ouder. Zij zijn afkomstig van het orgel dat Christopher Schrider in 1727 bouwde voor de kerk van Saint Martin-in-the-Fields in Londen. Het orgel was een geschenk van koning George I en werd in gebruik genomen met een concert door Georg Friederich Händel. In 1800 verkocht men het orgel, omdat er een groter instrument gebouwd werd. Het is toen overgeplaatst naar Wotton under Edge. Het orgel is waarschijnlijk overgeplaatst door John Holland, orgelmaker in Bath en werd geplaatst op een galerij aan de westzijde van de kerk. In de loop van de negentiende eeuw is het verschillende keren gerepareerd en er zijn ook verschillende wijzigingen uitgevoerd.
  • In 1882/1883 verplaatste Henry Jones het orgel. Het kreeg een nieuwe plaats bij het koor. De oude hoofdwerkkas werd naar het koor gericht, terwijl de rugwerkkas hier haaks op werd geplaatst, richting de noordelijke zijbeuk. Jones werkte daarna nog meerdere malen aan het orgel. In 1937 werd het orgel volledig verbouwd door Percy Daniels. Het kreeg nu een vrijstaande speeltafel met pneumatische tractuur. De dispositie werd ook gewijzigd. In 1963 werkte Daniel weer aan het orgel. Het pedaal breidde hij uit met een Dulciana 16' en op Swell verving hij de Double Diapason door een Viol d'Orchestra.
  • Daarna volgde weer wijzigingen door Daniel in 1977: op Choir kwam een Gemshorn 2' voor de Cremona, die weer verhuisde naar de plaats van de Oboe op Swell. De Flute 4' van Choir verving hij door een Nazard en de Violoncello van het pedaal door een Trombone 16'.
  • In 1995 is het orgel gerestaureerd door Trevor Tipple. De tractuur is daarbij electro-pneumatisch gemaakt. De dispositie is gelaten zoals hij was, maar het pijpwerk is wel opnieuw geïntoneerd. Op Choir plaatst Tipple een nieuwe Regal Trumpet en Chamade.

Kurze Übersicht der Orte, an denen die Orgel gestanden hat
1727LondonChurch of Saint Martin-in-the-Fields
1800Wotton-under-EdgeChurch of Saint Mary the Virgin

Technische Daten
Anzahl Register pro Manual
- Great Organ9
- Choir Organ6
- Swell Organ10
- Pedal Organ6
Gesamtzahl der Stimmen31
TastentrakturElectropneumatic
RegistertrakturElectropneumatic
Windlade(n)Cone chests

Disposition
Great Organ (C-g'''): Large Open Diapason 8', Small Open Diapason 8' - 1937, Stopped Diapason 8', Principal 4', Harmonic Flute 4' - 1882, Twelfth 2 2/3', Fifteenth 2', Mixture 3 ranks, Trumpet 8' - 1882.
Choir Organ (C-g'''): Lieblich Gedackt 8' - 1937, Dulciana 8' (TC) - 1846, Dulcet 4' - 1882/1937, Nazard 2 2/3' - 1977, Gemshorn 2' - 1977, Regal Trumpet 8' - 1995; horizontal.
Swell Organ (C-g'''): Open Diapason 8', Stopped Diapason 8', Salicional 8' - 1906, Viol d'Orchestra 8' - 1963, Vox Angelica 8' (TC) - 1937, Principal 4', Fifteenth 2', Mixture 3 ranks - 1882/1995, Cornopean 8' - 1882, Cremona 8' (TC) - 1899.
Pedal Organ (C-f'): Contra Bourdon 32' - 1937, Open Diapason 16' - 1882, Bourdon 16' - 1882, Dulciana 16' - 1963, Bass Flute 8' - 1937, Trombone 16' - 1977.
Koppeln: Choir to Great, Swell to Great, Swell to Choir, Great to Pedal, Choir to Pedal, Swell to Pedal, Swell Octave to Great, Swell Suboctave to Great, Swell Octave, Swell Suboctave, Swell Unison Off.

Übrige dispositiondaten
Mehrere dispositionen
  • De dispositie van het orgel van Shrider luidde in Londen (1727-1800):
    Great Organ (Contra-G - d'''): Open Diapason 8', Stopped Diapason 8', Principal 4', Twelfth 3', Fifteenth 2', Cornet 5 ranks (discant), Sesquialtera 3 ranks, Mixture 2 ranks, Trumpet 8', Bassoon 8'.
    Choir Organ (Contra-G - d'''): Stopped Diapason 8', Principal 4', Flute 4', Twelfth 3', Fifteenth 2', Vox Humana 8', Clarion 4'.
    Echo Organ (g-d'''): Open Diapason 8', Principal 4', Flute 4', Fifteenth 2', Hautboy 8'.
    Pedal Organ: aangehangen.

  • De dispositie van het orgel luidde na de verbouwingen door Jones (1906):
    Great Organ (C-g'''): Open Diapason 8', Stopped Diapason 8', Salicional 8' (1906), Principal 4', Harmonic Flute 4' (1882), Twelfth 2 2/3', Fifteenth 2', Mixture 3 ranks, Trumpet 8' (1882).
    Choir Organ (C-g'''): Dulciana 8' TC (1846), Stopped Diapason 8', Principal 4' (1882), Flute 4', Cremona 8' TC (1899).
    Swell Organ (C-g'''): Double Diapason 16' (1891), Open Diapason 8', Stopped Diapason 8', Viol di Gamba 8' (1882), Voix Celeste 8' TC (1882), Principal 4', Fifteenth 2', Mixture (1882), Oboe 8' TC (ca. 1870), Cornopean 8' (1882).
    Pedal Organ (C-f'): Open Diapason 16' (1882), Bourdon 16' (1882), Violoncello 8' (1882).

  • De dispositie luidde na de ombouw door Daniels (1937):
    Great Organ (C-a'''): Large Open Diapason 8', Small Open Diapason 8' (1937), Stopped Diapason 8', Principal 4', Harmonic Flute 4' (1882), Twelfth 2 2/3', Fifteenth 2', Mixture 3 ranks, Trumpet 8' (1882).
    Choir Organ (C-a'''): Lieblich Gedact 8' (1937), Dulciana 8' TC (1846), Dulcet 4' (1882/1937), Flute 4', Cremona 8' TC (1899).
    Swell Organ (C-a'''): Double Diapason 16' (1891), Open Diapason 8', Stopped Diapason 8', Salicional 8' (1906), Voix Angelica 8' TC (1937), Principal 4', Fifteenth 2', Mixture 3 ranks (1882), Oboe 8' TC (ca. 1870), Cornopean 8' (1882).
    Pedal Organ (C-f'): Contra Bourdon 32' (1937), Open Diapason 16' (1882), Bourdon 16' (1882), Violoncello 8' (1882), Bass Flute 8' (1937).


Bild: Phil Draper. Datering: 4 December 2004.
Bild: Phil Draper
Bild: John Salmon. Datering: April 2013.
Bild: John Salmon