Complete description of the selected organ
Parum, Deutschland (Mecklenburg-Vorpommern) - Sankt Laurentiuskirche
Description nr.: 2017950.
Built by: Ladegast & Sohn (1891)
De firma Ladegast leverde in 1891 een orgel met zeven stemmen aan de Laurentiuskirche te Parum. Op 12 april 1891 werd het gekeurd door Julius Maßmann, en een maand later is het orgel in gebruik genomen. De frontpijpen moesten in 1917 worden ingeleverd voor oorlogsmetaal. De firma Börger verving deze door zinken exemplaren. Na de Tweede Wereldoorlog raakte het instrument in verval. Het was uiteindelijk niet meer te gebruiken. Door vrijwilligers is het in 1982 opgeknapt, waarna Alexander Stüber het orgel stemde. In 1983 is een windmotor geplaatst door de firma Nußbücker. Een grondige restauratie kon pas in 2003 worden uitgevoerd door Christian Scheffler. Op 28 september 2003 is het orgel opnieuw in gebruik genomen.
Technical data
Specification
Manual (C-d'''): Principal 8', Gedackt 8', Flöte 8', Principal 4', Flöte Minor 4', Doublette 2 fach.
Pedal (C-d'): Subbaß 16'.
Couplers: Pedalkoppel.
Parum, Deutschland (Mecklenburg-Vorpommern) - Sankt Laurentiuskirche
Description nr.: 2017950.
Built by: Ladegast & Sohn (1891)
Year | Builder | Opus | Activity | 1891 | Ladegast & Sohn | new organ | 1917 | Carl Börger | maintenance/reparations | 1982 | Axel Stüber | maintenance/reparations | 1983 | Mecklenburger Orgelbau | maintenance/reparations | 2003 | Christian Scheffler | restoration |
De firma Ladegast leverde in 1891 een orgel met zeven stemmen aan de Laurentiuskirche te Parum. Op 12 april 1891 werd het gekeurd door Julius Maßmann, en een maand later is het orgel in gebruik genomen. De frontpijpen moesten in 1917 worden ingeleverd voor oorlogsmetaal. De firma Börger verving deze door zinken exemplaren. Na de Tweede Wereldoorlog raakte het instrument in verval. Het was uiteindelijk niet meer te gebruiken. Door vrijwilligers is het in 1982 opgeknapt, waarna Alexander Stüber het orgel stemde. In 1983 is een windmotor geplaatst door de firma Nußbücker. Een grondige restauratie kon pas in 2003 worden uitgevoerd door Christian Scheffler. Op 28 september 2003 is het orgel opnieuw in gebruik genomen.
Technical data
Number of stops per division | |
- Manual | 6 |
- Pedal | 1 |
Total number of stops | 7 |
Key action | Pneumatic |
Stop action | Pneumatic |
Windchest(s) | Cone chests |
Specification
Manual (C-d'''): Principal 8', Gedackt 8', Flöte 8', Principal 4', Flöte Minor 4', Doublette 2 fach.
Pedal (C-d'): Subbaß 16'.
Couplers: Pedalkoppel.
Literature |
Im Wandel der Zeit : Die Ladegasts und ihre Orgel / Alexander Koschel. - Weißenfels : Orgelfachverlag Fagott, 2004. |