Ausführliche Beschreibung der vorgewählten Orgel
Bild: firma Pels & Zn.
's Gravenmoer, Nederland (Noord-Brabant) - Gereformeerde Kerk
Gemeinde: Dongen
Adresse: Vaartweg 28, 5109 RC, 's-Gravenmoer
Beschreibung nr.: 1005705.
Kartennummer "Stichting Orgelcentrum": PE0021.
Gebaut von: Bernard Pels & Zn. (1963) - Opus 580
De Gereformeerde Kerk in 's Gravenmoer kocht in 1902 een oud orgeltje bij Jan Proper. Dit orgel raakte zwaar beschadigd door de inslag van een V2-raket gedurende de Tweede Wereldoorlog. In 1963 maakte de firma Pels een nieuw orgel met twee manualen en vrij pedaal. Mogelijk is hier nog pijpwerk in aanwezig van het oude orgel. Het orgel, met opusnummer 580 van Pels is op 26 oktober 1963 in gebruik genomen.
Technische Daten
Disposition
Hoofdwerk (C-g'''): Prestant 8' - C-E uit Holpijp, Holpijp 8', Octaaf 4', Mixtuur IV sterk.
Positief (C-g'''): Roerfluit 8', Baarpijp 4', Prestant 2', Nasard 1 1/3'.
Pedaal (C-f'): Bourdon 16'.
Koppeln: Hoofdwerk - Positief, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Positief.
Bild: firma Pels & Zn.
's Gravenmoer, Nederland (Noord-Brabant) - Gereformeerde Kerk
Gemeinde: Dongen
Adresse: Vaartweg 28, 5109 RC, 's-Gravenmoer
Beschreibung nr.: 1005705.
Kartennummer "Stichting Orgelcentrum": PE0021.
Gebaut von: Bernard Pels & Zn. (1963) - Opus 580
De Gereformeerde Kerk in 's Gravenmoer kocht in 1902 een oud orgeltje bij Jan Proper. Dit orgel raakte zwaar beschadigd door de inslag van een V2-raket gedurende de Tweede Wereldoorlog. In 1963 maakte de firma Pels een nieuw orgel met twee manualen en vrij pedaal. Mogelijk is hier nog pijpwerk in aanwezig van het oude orgel. Het orgel, met opusnummer 580 van Pels is op 26 oktober 1963 in gebruik genomen.
Technische Daten
Anzahl Register pro Manual | |
- Hoofdwerk | 4 |
- Positief | 4 |
- Pedaal | 1 |
Gesamtzahl der Stimmen | 9 |
Tastentraktur | Mechanical |
Registertraktur | Mechanical |
Windlade(n) | Slider chests |
Disposition
Hoofdwerk (C-g'''): Prestant 8' - C-E uit Holpijp, Holpijp 8', Octaaf 4', Mixtuur IV sterk.
Positief (C-g'''): Roerfluit 8', Baarpijp 4', Prestant 2', Nasard 1 1/3'.
Pedaal (C-f'): Bourdon 16'.
Koppeln: Hoofdwerk - Positief, Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Positief.
Literatur |
|
|