Volledige beschrijving geselecteerd orgel
Foto: Michiel van 't Einde
Maastricht, Nederland (Limburg (Nederlands)) - Kerk van de Heilige Antonius van Padua (Scharn)
Gemeente: Maastricht
Adres: Wethouder Van Caldenborghlaan, 6226 BR, Maastricht
Beschrijving nr.: 1001601.
Gebouwd door: Gebroeders Vermeulen (1931)
Kort overzicht van plaatsen waar het orgel heeft gestaan
Technische gegevens
Dispositie
Hoofdwerk (C-c''''): Quintadeen 16', Prestant 8', Concertfluit 8', Bourdon 8', Prestant 4', Fluit 4', Quint 2 2/3', Octaaf 2', Sesquialter II sterk, Mixtuur IV-VI sterk, Trompet 8', Kromhoorn 8'.
Zwelwerk (C-c''''): Bourdon 16', Diapason 8', Gamba 8', Celeste 8', Holpijp 8', Prestant 4', Blokfluit 4', Nasard 2 2/3', Piccolo 2', Terts 1 3/5', Superquint 1 1/3', Nachthoorn 1', Scherp III sterk, Trompet 8', Basson-Hobo 8', Tremolant.
Pedaal (C-g'): Contrabas 16', Subbas 16', Openbas 8', Gedektbas 8', Openfluit 4', Bazuin 16', Klaroen 4'.
Koppelingen: Hoofdwerk - Zwelwerk, Hoofdwerk - Zwelwerk 4', Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Zwelwerk.
Speelhulpen: 2 vrije combinaties, 5 vaste combinaties (pp - p - mf - f - tutti), Automatisch Pedaal, Generaal Crescendo.
Foto: Michiel van 't Einde
Maastricht, Nederland (Limburg (Nederlands)) - Kerk van de Heilige Antonius van Padua (Scharn)
Gemeente: Maastricht
Adres: Wethouder Van Caldenborghlaan, 6226 BR, Maastricht
Beschrijving nr.: 1001601.
Gebouwd door: Gebroeders Vermeulen (1931)
Jaar | Orgelbouwer | Opus | Activiteit | 1931 | Gebroeders Vermeulen | nieuwbouw | 1952 | Gebroeders Vermeulen | diverse werkzaamheden | 1962 | Verschueren Orgelbouw | 577 | overplaatsing |
- Het orgel van de Antonius van Paduakerk in Maastricht-Scharn is in 1931 gebouwd als concertorgel voor de voormalige Dominicanenkerk in Maastricht. Dit kerkgebouw werd als concertzaal gebruikt. De bouw was mogelijk doordat het orgel naast als concertinstrument ook kon worden gebruikt als studieorgel voor leerlingen van de Stedelijke Muziekschool en het Stedelijk Muzieklyceum (thans Conservatorium). Het is op 1 februari 1931 in gebruik genomen met een concert door het Stedelijk Orkest o.l.v. Henri Hermans, waarbij een concert voor orgel en orkest van Jan Nieland dat speciaal voor deze gelegenheid werd geschreven is uitgevoerd. Jan Nieland speelde zelf de orgelpartij. Het orgel werd ook bespeeld door dhr. Franssen, organist van de Sint Servatiuskerk in Maastricht.
- Het Stedelijk Orkest vertrok enkele jaren later naar het Staargebouw, waardoor slechts de studie-functie overbleef. Op voorstel van Louis Toebosch werd het instrument in 1952 gewijzigd door Vermeulen. Het gebruik van het orgel en van de kerkruimte voor concertdoeleinden nam echter steeds verder af. De gemeente Maastricht besloot hierop het orgel te ruilen met het kleine orgel van de Sint Antoniuskerk in Scharn, afkomstig uit het Witte Vrouwen-klooster te Maastricht. Dit orgel staat thans in de Cellebroederskapel.
- In 1962 voerde Verschueren een restauratie uit, wijzigde de tractuur van pneumatisch naar electro-pneumatisch en plaatste het in de Antoniuskerk te Scharn. Adviseurs bij de werkzaamheden waren Jean Wolfs namens de KKOR en dhr. H. de Jong. Op 3 april 1962 is het in gebruik genomen in Scharn met een bespeling door Jean Wolfs.
Kort overzicht van plaatsen waar het orgel heeft gestaan
1931 | Maastricht | Dominicanenkerk |
1962 | Maastricht | Onze Lieve Vrouwebasiliek |
Technische gegevens
Aantal registers per werk | |
- Hoofdwerk | 12 |
- Zwelwerk | 15 |
- Pedaal | 7 |
Totaal aantal stemmen | 34 |
Toetstractuur | Electro-pneumatisch |
Registertractuur | Electro-pneumatisch |
Windlade(n) | Kegelladen |
Temperatuur | Equal temperament |
Dispositie
Hoofdwerk (C-c''''): Quintadeen 16', Prestant 8', Concertfluit 8', Bourdon 8', Prestant 4', Fluit 4', Quint 2 2/3', Octaaf 2', Sesquialter II sterk, Mixtuur IV-VI sterk, Trompet 8', Kromhoorn 8'.
Zwelwerk (C-c''''): Bourdon 16', Diapason 8', Gamba 8', Celeste 8', Holpijp 8', Prestant 4', Blokfluit 4', Nasard 2 2/3', Piccolo 2', Terts 1 3/5', Superquint 1 1/3', Nachthoorn 1', Scherp III sterk, Trompet 8', Basson-Hobo 8', Tremolant.
Pedaal (C-g'): Contrabas 16', Subbas 16', Openbas 8', Gedektbas 8', Openfluit 4', Bazuin 16', Klaroen 4'.
Koppelingen: Hoofdwerk - Zwelwerk, Hoofdwerk - Zwelwerk 4', Pedaal - Hoofdwerk, Pedaal - Zwelwerk.
Speelhulpen: 2 vrije combinaties, 5 vaste combinaties (pp - p - mf - f - tutti), Automatisch Pedaal, Generaal Crescendo.
Overige dispositiegegevens | |
---|---|
Verschillende disposities |
De oorspronkelijke dispositie luidde: Hoofdwerk (C-c''''): Prestant 16', Prestant 8', Concertfluit 8', Violon 8', Bourdon 8', Prestant 4', Fluit 4', Octaaf 2', Mixtuur-Cornet III-V sterk, Bariton 16', Trompet Harmoniek 8', Klaroen 4', Tremolo. Zwelwerk (C-c''''): Bourdon 16', Diapason 8', Salicionaal 8', Viola da Gamba 8', Voix Céleste 8', Holpijp 8', Prestant-Viool 4', Flûte Travers 4', Nasard 2 2/3', Piccolo 2', Tertsfluit 1 3/5', Echo Mixtuur III sterk, Trompet 8', Basson Hobo 8', Vox Humana 8', Carillon (g°-g''), Tremolo. Pedaal (C-g'): Resultantbas 32', Contrabas 16', Subbas 16', Quintbas 10 2/3', Openbas 8', Openfluit 4', Bazuin 16', Tuba 8'. Koppelingen: Manuaal I - Manuaal II, Manuaal I - Manuaal II 4', Pedaal - Manuaal I, Pedaal - Manuaal II, Manuaal I - Manuaal I 16', Manuaal II - Manuaal II 16', Pedaal - Pedaal 4'. Speelhulpen: 2 vrije combinaties, 5 vaste combinaties (p - mf - f - ff - tutti), Generaal crescendo, Automatische pedaalomschakeling. |
Literatuur |
|